De CrossFit methode is als volgt opgebouwd:

  • Voeding – De absolute basis voor fitness en gezondheid.
  • Uithoudingsvermogen – In elk van de drie metabole systemen. Het Aërobe, Melkzuur en het Phosphocreatine systeem. Dit zijn de wegen die jouw lichaam heeft om energie te vrij te maken om te bewegen.
  • Turnen – Het werken met het eigen lichaamsgewicht zorgt voor de verbetering van de lichaamscontrole, kracht en bewegingsuitslag.
  • Gewichtheffen – Voor de ontwikkeling van spiermassa, kracht en het verbeteren van functionele (dagelijkse) bewegingen.
  • Sport – Naast CrossFit doen veel deelnemers ook aan andere sporten, al dan niet in competitieve sfeer. Er worden regelmatig nieuwe dingen geïntroduceerd.


Basisbewegingen: 
Er zijn 4 fundamenten die verplicht zijn voor iedereen die komt trainen bij CrossFit Bergen op Zoom. Deze 4 fundamenten bestaan uit 9 + 1 basisbewegingen en aanvullende vaardigheden die essentieel zijn voor elke CrossFit Workout.

Ze worden aangeboden voor elke nieuwe atleet tijdens de verplichte ‘Introductie cursus’. Dit zijn 4 lessen die je moet doen voor je start met trainen bij CrossFit Bergen op Zoom

Fundament 1:

  • Squat
  • Front Squat
  • Overhead Squat (OHS)

Fundament 2:

  • Shoulder Press
  • Push Press
  • Push Jerk

Fundament 3:

  • Deadlift
  • Sumo Deadlift High Pull (SDHP)
  • Medicineball clean

Fundament 4:

  • Snatch